سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: زندان مخوف ابوغریب و شکنجه‌های موحش و غیرانسانی زندانیان آن توسط آمریکایی‌ها که رسوایی بزرگی را برای وزارت دفاع این کشور و شخص دونالد رامسفلد به بار آورد بار دیگر با طرح شکایت چند زندانی سابق این زندان به سوژه اصلی روزنامه‌ها بدل شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس 3 عراقی و یک اردنی که از زندانیان سابق ابوغریب بوده‌اند، در حضور وکلا و چند دادستان ایالتی آمریکا شکایتی را علیه زندانبانان خود مبنی بر اینکه سخت‌ترین نوع شکنجه‌ها را علیه آنها اعمال کرده‌اند طرح کرده و به دادگستری آمریکا تسلیم کردند.

 این 4 نفر که در سال‌های 2003 و 2004 در ابوغریب بوده‌اند و هم‌اکنون در استانبول ترکیه به سر می‌برند در شکایت خود آورده‌اند که آمریکایی‌ها آنها را با روش‌های برهنه شدن اجباری، شوک الکتریکی، اعدام غیرواقعی، ضرب و شتم و سایر رفتارهای غیرانسانی و شنیع شکنجه می‌کرده‌اند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویلیام اف گولد یکی از وکلای مدافع شاکیان گفت متهمان این شکایت‌نامه‌ها، دانیل ‌ای جانسون و تیم دوگان دو بازجوی شرکت کاسی اینترنشنال و همچنین عادل نخلا مترجم مؤسسه ترجمه ال‌سه هستند.

وی همچنین گفت: شکایت‌نامه‌هایی به دادگاه‌های ایالت‌های مریلند، اوهایو و واشنگتن که 3 شکنجه‌گر مظنون در آنها سکونت دارند، تسلیم شده است و همچنین شکایتی نیز به دادگاه میشیگان که شرکت ال سه اکثر مترجمان خود را از این ایالت استخدام کرده است تسلیم شده است.

این وکیل دادگستری که برای دیدار با موکلان خود به استانبول آمده بود، گفت من معتقدم ما در جریان محاکمه ثابت خواهیم کرد این اشخاص در ابوغریب بوده‌اند و در آنجا به شکنجه شاکیان اقدام کرده‌اند.

در همین حال خانم سوزان ال بورک دادستان فیلادلفیا به آسوشیتدپرس گفت که شاکیان درد روحی بی‌انتها و غیرقابل وصفی را از ناحیه رفتار غیرانسانی این زندانبانان متحمل شده‌اند.

اتهامات مربوط به شکنجه زندانیان در ابوغریب بغداد به دست نظامیان آمریکایی اولین بار در سال 2004 با انتشار تصاویری از زندانیان برهنه که روی هم ریخته شده و یا وادار به روی هم سوار شدن شده بودند فاش شد. پس از آن تصاویر و حتی فیلم‌هایی از این زندان روی شبکه اینترنت قرار گرفت که همگی به بروز انتقادات گسترده‌ای علیه پنتاگون و نهایتا شخص دونالد رامسفلد شد. ارتش آمریکا برای لاپوشانی این افتضاح یازده نظامی این کشور را که تصاویر آنها در عکس‌های منتشر شده از ابوغریب مشخص شده بود محاکمه کرد ولی پس از مدتی فاش شد که برخی از این اقدامات با هماهنگی و اجازه مسئولان مافوق وزارت دفاع آمریکا بوده است. با وجود شکایت مطرح شده از این 3 شکنجه‌گر آمریکایی هنوز مشخص نیست که آیا دستگاه قضائی آمریکا به آن ترتیب اثری خواهد داد یا خیر.

فیلم مستند درباره زندان ابوغریب

در همین حال منابع خبری از نمایش یک مستند با عنوان روند عملیاتی استاندارد به کارگردانی ارول موریس آمریکایی درباره زندان ابوغریب عراق در خلال جشنواره برلین خبردادند.

به گزارش خبرگزاری‌ها این فیلم مستند که بر اساس شکنجه شدن زندانیان عراقی توسط نظامیان آمریکایی ساخته شده در میان 21 فیلم رقابت‌کننده برای دریافت تندیس خرس طلایی برلین به چشم می‌خورد. دیتر کاسلیک مدیر جشنواره فیلم برلین در کنفرانسی خبری اعلام کرد این فیلم ما را به روی صندلی‌هایمان میخکوب می‌کند. کاسلیک افزود: ما تصور می‌کنیم این فیلم که یک کارگردان مشهور آن را کارگردانی کرده است می‌تواند واقعیت را در شکل کوچک آن نمایان کند.

وی گفت: ما با دیدن این فیلم ناگهان مسائل را به شکل دیگری درک می‌کنیم.

کد خبر 56679

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز